Vlak voor en tijdens de uitvaart van een dierbare komt er ineens veel op je af. Je bent bezig met het organiseren van de uitvaart en tegelijkertijd probeer je het verlies een plekje te geven. In de periode erna heb je te maken met allerlei emoties, maar óók met praktische zaken. Er zijn een aantal uiteenlopende zaken die geregeld moeten worden na een overlijden. Denk hierbij onder andere aan juridische, financiële en administratieve zaken: van het opzeggen van abonnementen tot het verdelen van de erfenis. Gelukkig hoef je dit niet per se alleen te doen en kun je de hulp van professionals inschakelen die gespecialiseerd zijn in nazorg.
Nazorg na overlijden
Nabestaandenzorg omvat zowel zakelijke als emotionele zorg rondom een overlijden. En deze zorg kan erg fijn zijn als je er na de uitvaart tegenop ziet om door het financiële, administratieve en juridische doolhof te gaan dat achterblijft wanneer je dierbare is overleden. Met nabestaandenzorg worden de nabestaanden hier gericht mee geholpen en wordt alle zorg rondom de administratieve en praktische zaken uit handen genomen. Hierdoor kunnen zij zich focussen op hun rouwproces en hoeven zij niet in hun eentje uit te zoeken welke zaken er allemaal geregeld moeten worden. Samen met de familie worden enkele belangrijke punten besproken zodat de consulent zo gericht mogelijk kan helpen door advies te verlenen of door de zaken meteen te regelen.
Nabestaanden ontzorgd biedt een totaaloplossing aan voor het afhandelen van de gehele administratieve rompslomp na overlijden. Ze handelen niet alleen de papieren administratie af, zoals het stopzetten van abonnementen, maar helpen ook bij het op orde brengen van de nieuw ontstane financiële situatie en het afhandelen van de digitale nalatenschap.
Nabestaandenzorg: wat kun je verwachten?
Wat kun je allemaal verstaan over het afhandelen van de administratieve en praktische zaken door een consulent nabestaandenzorg:
- de communicatie met instanties, dienstverleners, familie of erfgenamen
- de onderhandelingen met uitvaartmaatschappijen, banken of andere ondernemingen
- het stopzetten van abonnementen, contributies en lidmaatschappen
- geheel of gedeeltelijk overnemen van de administratie
- het ontruimen en opzeggen of verkopen van de woning
- doorverwijzen naar de juiste professionele instanties
- uitzoeken of de nabestaande recht heeft op een ANW-uitkering
- de juridische afhandeling, zoals inkomsten- en erfbelasting
- het traceren van erfgenamen
- het afwikkelen van de nalatenschap en de boedelverdeling
- de digitale erfenis in orde maken
Een nalatenschapsbegeleider
Elke nalatenschap is anders. Dit betekent ook dat voor elke nalatenschap een andere aanpak gehanteerd moet worden. Daarnaast kan het afhandelen van de nalatenschap onenigheid veroorzaken tussen de erfgenamen. Een nalatenschapbegeleider kan in dit soort situaties een goede helpende hand bieden. PAX Nalatenschapsbegeleiding & Mediation helpt nabestaanden bij alle zaken rondom de afwikkeling. Ook als blijkt dat de administratie van de overledene niet helemaal op orde was, kunnen zij jou hierin begeleiden. Het is fijn om te weten dat je er niet alleen voor staat en dat belangrijke administratieve zorgen uit handen worden genomen, waardoor je meer rust en ruimte hebt voor het verwerken van het verlies.
Voordelen van nabestaandenzorg op een rij
Zoals eerder is aangegeven, biedt nabestaandenzorg naasten ruimte en tijd om te rouwen. Maar dat is niet het enige voordeel. We zetten de voornaamste voordelen van nazorg voor je op een rij:
- verkleint de kans op onrust en spanningen onder erfgenamen
- maatwerk zorgt ervoor dat je de hulp krijgt die past bij jouw situatie
- er is één aanspreekpunt voor alle betrokken nabestaanden
- je kunt met al je vragen bij iemand terecht die hier verstand van heeft
- je kunt rekenen op praktische ondersteuning waarbij rekening wordt gehouden met de wet- en regelgeving
- de administratie wordt op orde gebracht
- biedt houvast in een moeilijke periode na het overlijden
Nabestaandenzorg vóór het overlijden
Een handige checklist bijhouden
Niet alleen na het overlijden, maar ook als je lijdt aan een ziekte waardoor je voornamelijk afhankelijk bent van anderen, kan het erg fijn zijn om bepaalde financiële en sociale zaken nu al goed in kaart te brengen. De Naastenwijzer is een praktische gids waarin je kunt vastleggen hoe jij in tijden van ziekte of sterfte de zaken geregeld wilt hebben. De Naastenwijzer legt de focus niet alleen op de financiële zaken, maar behandelt ook de sociale en emotionele aspecten. Deze checklist voor je digitale en financiële nalatenschap bespaart je familie een enorme zoektocht, wanneer je komt te overlijden of tijdelijk niet in staat bent om dit soort belangrijke zaken zelf te beheersen.
Een luisterend oor
Cobi Kempe Zorg in rouw is een gecertificeerd nabestaandenbegeleider en heeft veel ervaring op het gebied van werken met mensen in de laatste levensfase. Zij biedt een luisterend oor aan wie wil praten over pijn, angst en gevoelens en staat open voor vragen rondom ziekte, zorg en rouw. Het is mogelijk om zaken rondom het afscheid thuis in een vertrouwde omgeving te bespreken, zodat je jouw nabestaanden kunt ontzorgen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.