Na het overlijden van een dierbare blijven de sociale media accounts vaak actief. Om deze accounts te beheren en eventueel te sluiten, zijn er verschillende stappen die nabestaanden kunnen ondernemen, áls de overledene hier bij leven zelf niets voor had geregeld. In dit artikel bespreken we wat je als nabestaande kunt doen als het gaat om de social media accounts na het overlijden van een dierbare.
Social media accounts na overlijden: tips
Verzamelen van inloggegevens
Om als nabestaande toegang te kunnen krijgen dien je de inloggegevens van de sociale media-accounts van de overledene te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken of de overledene deze gegevens heeft opgeslagen op een computer of op een andere digitale plek of in een notitieboekje. Sommige mensen bewaren al hun inloggegevens online in een digitale kluis, wachtwoordmanager of zogenoemde Cloud. Lees hier meer over in het artikel 'Digitale erfenis: wachtwoorden en accounts na overlijden'.
Overlijden melden bij het social media platform
Veel sociale media-platformen hebben een proces voor het melden van het overlijden van een gebruiker. Dit kan meestal worden gedaan via een speciaal online formulier of door contact op te nemen met de klantenservice. Met dit formulier kun je vaak meteen aangeven wat je wilt dat er met het profiel gebeurt: voorgoed verwijderen of omzetten in een herdenkingspagina. De verschillende sociale media bieden een formulier aan. Zorg er wel voor dat je eerst een back-up maakt van bijvoorbeeld foto's of andere belangrijke documenten. Als het verzoek wordt goedgekeurd, zijn deze namelijk niet meer beschikbaar. Vind hier de aanvraagformulieren voor het sluiten van een account op de meest bekende social media platformen:
Het is belangrijk om te weten dat het proces van het beheren van sociale media accounts na overlijden kan variëren afhankelijk van het sociale media-platform. De exacte procedure verschilt per platform en kan ook afhankelijk zijn van de lokale wetgeving.
Herdenkingsstatus
Als je de social media accounts na overlijden liever niet wilt verwijderen of onaangeroerd wilt laten, kun je er op sommige social media platformen voor kiezen om deze een herdenkingsstatus te geven. In dit geval komt de tekst ‘Ter nagedachtenis van’ bij het profiel van de overledene te staan. Verder blijft de pagina gewoon bestaan en kun je nog alle berichten, foto’s en reacties zien. Dit kan fijn zijn voor de nabestaanden. Het herdenkingsaccount kan daarnaast worden gebruikt om herinneringen te delen en te bewaren, of om contact te onderhouden met andere mensen die de overledene kenden. Meestal kan alleen een geautoriseerde persoon, zoals een nabestaande, het herdenkingsaccount beheren. Lees hier hoe je een herdenkingsstatus kunt instellen:
Niks doen met social media accounts na overlijden
Als er geen actie wordt ondernomen om het account te sluiten of te beheren, kan het account actief blijven. Hierdoor blijft het account verschijnen in zoekopdrachten, worden meldingen verzonden en wordt nieuwe inhoud aan het account toegevoegd (bijvoorbeeld wanneer andere mensen de overledene blijven taggen of berichten achterlaten op het profiel). Dit kan voor sommige nabestaanden ongemakkelijk zijn en daarom kan het raadzaam zijn om actie te ondernemen om het account te sluiten of te beheren na het overlijden van een persoon.
Digitale nalatenschap nú al regelen
Nú al je social media zaken regelen voor als je er niet meer bent? Dat kan! Wij vertellen wat je makkelijk zelf kunt regelen in het artikel 'Social media zaken regelen voor overlijden'. Daarnaast zijn er veel organisaties die jouw digitale nalatenschap in kaart kunnen brengen, vóór, maar ook ná overlijden. De dienst 'Digitale Bewustwording' van Nubia Smits | Digitale Nalatenschap staat bijvoorbeeld volledig in het teken van het vroegtijdig inzichtelijk maken en vastleggen van jouw digitale nalatenschap. De uitkomst van jouw digitale nalatenschap kan een vertrekpunt zijn om jouw specifieke wensen na overlijden vast te gaan leggen. Daarnaast biedt zij met haar opzegservice meer dan alleen het beëindigen van onder andere een (social media) account of abonnement. Voorafgaand aan een opzegging voert zij de specifieke wensen na overlijden uit die zijn vastgelegd. Voorbeelden zijn het veiligstellen en overdragen van documenten, filmpjes en foto’s aan nabestaanden.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.