-ADVERTORIAL-
De populariteit van duurzaam begraven is de afgelopen jaren flink toegenomen. Maar terwijl er veel bedrijven zijn die zich onder de noemer 'duurzaam' scharen, zijn ze dat lang niet allemaal. Een bedrijf dat al tien jaar pionierswerk op dit gebied verricht is Lux Compagnie. Eigenaar Joost Romeyn deelt zijn visie.
Duurzaam begraven is afgekloven begrip
"Eigenlijk is duurzaamheid een beetje een afgekloven begrip geworden. Want zoveel bedrijven als er mee bezig zijn, zoveel verschillende visies zijn er op het begrip. Met Lux Compagnie proberen we te streven naar volledige oplosbaarheid. Dat wil zeggen dat er helemaal niets meer in de natuur achterblijft, van zowel het lichaam als de kist en de bekleding." Want met name daar schort het vaak aan, zo legt Romeyn uit. "Vaak zie je dat er uit winstbejag toch nog gebruik gemaakt wordt van zwaar belastende materialen, zoals polyester watten. Dat vergaat natuurlijk nooit, en ook bij verbranding geeft dat veel vervuiling."
Wij streven ook naar esthetiek, en daarbij houden we rekening met alle zintuigen. Dat betekent dat onze producten er mooi uitzien, goed voelen en lekker ruiken. En uiteindelijk wordt alles helemaal opgenomen in de natuur.
Afscheidsritueel
Een zo volledig mogelijke oplosbaarheid, of 'vertering', dus. Maar daar houdt het voor Lux Compagnie niet op, want het oog wil immers ook wat. "Wij streven ook naar esthetiek, en daarbij houden we rekening met alle zintuigen. Dat betekent dat onze producten er mooi uitzien, goed voelen en lekker ruiken. En uiteindelijk wordt alles helemaal opgenomen in de natuur. Deze aanpak symboliseert als het ware het gehele afscheidsritueel van begin tot einde, met mooie producten die het tijdelijke op aarde weerspiegelen. Volledige oplosbaarheid zien wij daarbij als onze missie."
Productenlijn
De productenlijn van Lux Compagnie sluit dan ook aan op wat het bedrijf als missie heeft. Die strenge doelstelling in combinatie met het streven naar een mooie esthetiek, die alle zintuigen prikkelt resulteert in een bijzondere collectie, allemaal in eigen beheer ontworpen en geproduceerd. "Onze kisten zijn zonder uitzondering gemaakt van onbewerkt hout, de bekleding is gemaakt van ongebleekt katoen gevuld met hooi. Daarnaast produceren we ook baren, hier kan het lichaam op opgebaard worden. Deze zijn gemaakt van beukenmultiplex, maar er is ook een optie om een baar door een mandenvlechter te laten vlechten. Die wordt van wilgenhout gemaakt. Alle baren worden bovendien geleverd met een onbewerkt katoenen hoofdkussentje gevuld met stro."
Stoffen producten
Naast deze twee meer conventionele producten ontwikkelt Lux Compagnie ook stoffen producten. Zo zijn er de lijkwades, gemaakt van wol of vilt, en louter gekleurd door middel van natuurlijke stoffen. De wades worden vaak in combinatie met een baar gebruikt. En dan is er nog de sindon, een uniek product van de hand van Romeyn. De naam komt uit het Grieks, in die taal betekent sindon 'doek om het dode lichaam'. Romeyn over zijn geesteskind: "De sindon is een nieuw product gemaakt van ongebleekt katoen en vuren latjes. Het is eigenlijk een alternatief voor een kist. Het lichaam wordt omhuld door de doek maar de contouren zijn wel nog zichtbaar. Dit zorgt voor een nabijheid van het lichaam dat tegelijkertijd abstract blijft. Sinds ongeveer een jaar hebben we de sindon in ons assortiment. Het is geheel mijn eigen product, ik heb het zo ook gedeponeerd."
Klik op de pijltjes om de foto's te bekijken
Innovatie en kennis
Een ander belangrijk aspect van Lux Compagnie is het blijven innoveren, want ook de uitvaartwereld staat niet stil. "Ik ben in eerste instantie productontwikkelaar, dus ben ik voortdurend bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe producten. Daarvoor is kennis zeer essentieel en ga ik graag de samenwerking aan. Momenteel ben ik bezig met wetenschappers van de Universiteit van Wageningen. Wij praten dan over verteerbaarheid en hoe we dit kunnen verbeteren. Er komen namelijk voortdurend meer en geavanceerdere stoffen op de markt die niet afbreekbaar zijn en ook in de uitvaartbranche nog veel gebruikt worden. Dan heb ik het bijvoorbeeld over zwaar vervuilende acrylverf. Het is fijn om over die zaken kennis uit te wisselen, en ik denk dat het ook noodzakelijk is om deze kennis buiten de branche te zoeken."
De dood zichtbaarder maken
Net als RememberMe.nl streeft ook Lux Compagnie naar het doorbreken van bestaande taboes over de dood, en probeert dit op een geheel eigen manier te bereiken. "Het zit niet zo in onze cultuur om openlijk over de dood te praten, bijvoorbeeld op een verjaardag. Het is een moeilijk onderwerp dat door veel mensen toch liever vermeden wordt. Wij willen de dood juist zichtbaarder maken. En langzamerhand begint daar wat verandering in te komen, maar er is nog een lange weg te gaan. Tot die tijd is het ontzettend belangrijk om met gelijkgestemden zowel binnen als buiten de branche in dialoog te blijven, en altijd op zoek te blijven naar vernieuwing en verbetering."
De duurzame producten van Lux Compagnie zijn allemaal te bekijken en te bestellen via hun website. Je kunt ook contact opnemen om te bekijken wat de verschillende mogelijkheden zijn.
DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN IN SAMENWERKING MET LUX COMPAGNIE
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.