Dunweg Uitvaartzorg bestaat al meer dan honderd jaar. Het familiebedrijf is in de loop der tijd veranderd, maar is altijd trouw gebleven aan de kernwaarden: betrokkenheid en kwaliteit van dienstverlening. We spreken met directeur Alexander van der Pijl over deze kernwaarden, duurzaamheid en hoe het allemaal begonnen is. Tijdens het gesprek blijkt al snel dat Alexander een sterke ambitie heeft om te blijven vernieuwen. "Wij kijken heel goed naar de veranderende markt en de behoefte van de consument. Wat kunnen wij toevoegen en hoe kunnen wij een bijdrage leveren zijn vragen die we onszelf steeds blijven stellen."
EHBO
"De uitvaartbranche is in de loop van de jaren heel erg veranderd. In 1911 startte een drietal mensen de EHBO (Eerste Hoofddorpse Begrafenis Onderneming). Een van die mannen was 'aanzegger' Johannes Frans Dunweg", vertelt Alexander. Bij een overlijden trok Dunweg door het dorp om iedereen te vertellen wanneer de begrafenis plaats vond. De buren hielpen toen met het organiseren van de begrafenis, van het verzorgen van de overledene tot het maken van een kist. "Toen ik met dit werk begon bestond een uitvaart uit drie stukken muziek en na de cake en de koffie stond je weer buiten. Je ziet de afgelopen jaren dat een uitvaart veel persoonlijker is geworden. Mensen durven veel meer hun wensen kenbaar te maken." Een ontwikkeling waar Dunweg heel goed op inspeelt merken wij op als we een kijkje nemen op hun fris ogende website. Niet alleen vind je hier praktische informatie maar ook heel veel inspiratie over alle mogelijkheden op uitvaartgebied.
"Ik vind het heel bijzonder dat je in een van de moeilijkste momenten in iemands leven van betekenis kan zijn"
Kwaliteit en betrokkenheid
"Toen mijn vader nog eigenaar was van Dunweg Uitvaartzorg werkte ik er in de vakantieperiodes. Ik deed heel verschillend werk zoals aangifte doen van overlijden en de administratie. Ik vond en vind het nog steeds heel bijzonder dat je in een van de moeilijkste momenten in iemands leven van betekenis kan zijn", zegt Alexander. "Je ontmoet ook verschillende mensen en ontdekt verschillende locaties. Geen kerk of crematorium is hetzelfde." Toen Alexander het bedrijf overnam was het één vierde kleiner. Nu is het een groot bedrijf met veel medewerkers, maar de kernwaarden van het bedrijf blijven ontzettend belangrijk. "Wij proberen zo persoonlijk en op een zo goed mogelijke manier een uitvaart te verzorgen. Kwaliteit van dienstverlening en de betrokkenheid van onze medewerkers hebben wij hoog in het vaandel staan."
Een cabrio en een bodywarmer
Het komt regelmatig voor dat mensen al vóór hun overlijden de uitvaart geregeld willen hebben. De uitvaart die Dunweg Uitvaartzorg geregeld heeft voor een man uit de netwerkbranche heeft een diepe indruk achtergelaten op Alexander. "Op de dag van de uitvaart hebben we 's ochtends eerst een privégedeelte georganiseerd met een aansluitende lunch. Daarna zijn we naar een andere locatie gegaan waar zo'n 400 tot 500 man aanwezig waren. De overleden man regelde veel netwerkbijeenkomsten en wanneer hij op locatie was dan stond altijd zijn cabrio voor de deur. Voor de afscheidsceremonie hebben we zijn auto bij de deur van de locatie gezet en zijn herkenbare bodywarmer heb ik op de balie in de ontvangstruimte gelegd."
Klik op de pijltjes om de foto's te bekijken
VIP-kaarten voor de afscheidsceremonie
Aan het einde van de afscheidsceremonie liet Alexander een film zien die van tevoren was opgenomen, toen hij nog in leven was. Alle aanwezigen zagen op een groot scherm dat hij de zaal uit liep, zijn bodywarmer van de balie pakte en wegreed van de locatie. Toen de nabestaanden de locatie verlieten was de bodywarmer weg en was ook zijn auto nergens te bekennen. "Het was iets wat heel goed bij de overledene paste. Hij wilde het heel graag op deze manier doen. We hebben voor de afscheidsceremonie ook een soort 'vip-kaarten' gedrukt met zijn foto en een persoonlijke tekst erop." Zo hadden de genodigden nog een tastbare herinnering aan hem.
Empathie en inlevingsvermogen
"Om dit werk te doen moet je betrokken en geïnteresseerd zijn in andere mensen maar ook empathie en inlevingsvermogen hebben in anderen. Ook de medewerkers van de administratie moeten deze kwaliteiten hebben. Wanneer zij contact hebben over een nota of iets dergelijks dan moeten ze rust uitstralen maar ook betrokken en duidelijk zijn." Daarnaast moeten alle medewerkers ook snel kunnen schakelen. "Geen mens is hetzelfde en geen uitvaart is hetzelfde. Soms veranderen er dingen en daar moet je op in kunnen spelen", zegt Alexander.
Alles in huis
In Hoofddorp heeft Dunweg Uitvaartzorg alles in huis om afscheidsceremonies en condoleances te organiseren. Van een eigen locatie tot muziek en catering, alles kan daar geregeld worden. Voor de andere vestigingen – Van der Putten & Dunweg in de Duin- en Bollenstreek, Spierings & Dunweg in Amsterdam en Könst & Dunweg in de Rijn- en Veenstreek –wordt in overleg met de nabestaanden een geschikte locatie voor het afscheid gekozen (dat kan overigens ook gewoon het eigen uitvaartcentrum in Hoofddorp zijn). Alexander merkt dat er in de uitvaartwereld steeds meer waarde gehecht wordt aan duurzaamheid. “We hebben bijvoorbeeld meegeholpen met de ontwikkeling van een biologisch afbreekbare kist. Maar we kijken ook naar de mogelijkheden bij toeleveranciers en alles eromheen,” zegt hij. “Waar de techniek en de klant naartoe gaan, daar zijn wij ook. Wij bestaan niet sinds 1911 om alles op dezelfde manier te blijven doen.”
Dunweg Uitvaartzorg bestaat al meer dan honderd jaar, maar is alles behalve traditioneel. Veel is mogelijk. Laat je inspireren door een kijkje te nemen op hun website. Wil je bijvoorbeeld een ecologische kist, live-muziek van een doedelzakspeler of violist of een bakfiets in plaats van een rouwauto? De medewerkers van Dunweg Uitvaartzorg bespreken de mogelijkheden graag met je.
DIT ARTIKEL IS GESCHREVEN IN SAMENWERKING MET DUNWEG UITVAARTZORG
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.