Het is niet meer weg te denken in deze tijd: online zijn. We delen de mooie maar ook de moeilijke momenten met iedereen. Social media tijdens de uitvaart blijft wel een gevoelig onderwerp, het ligt er maar net aan wat de wensen van de nabestaanden hierover zijn. Toch kan je er vanuit gaan dat de volgende do's & don'ts op de meeste situaties wel van toepassing zijn.
Do's voor social media tijdens de uitvaart
De decoratie
Vaak is er goed over nagedacht hoe de uitvaart zo persoonlijk mogelijk gemaakt kon worden. Er staan prachtige bloemen in de zaal, de catering is fantastisch neergezet en er is een mooie foto van de overledene gekozen. Mocht je willen delen dat je vandaag afscheid neemt van een bijzonder persoon, doe dit dan door een stukje sfeer over te brengen in de vorm van de decoratie en uitstraling.
Inspiratie opdoen op Pinterest
Een social media platform vol ideeën, inspiratie, tips en foto’s. Handig om te gebruiken om het afscheid een creatieve draai te geven. Van de lekkerste hapjes tot originele manieren om een boodschap achter te laten in het gastenboek, op Pinterest vind je het allemaal.
Unplugged funeral
Het begon in Amerika als trend met een ‘unplugged wedding’, een bruiloft zonder mobieltjes en digitale camera's. Bij deze introduceren wij een nieuwe trend: de unplugged funeral. Oftewel een uitvaart zonder telefoons en camera’s, helemaal offline. Iedereen kan zich in alle rust richten op het afscheid, met elkaar in gesprek gaan en er is geen kans op een belletje dat de ceremonie onderbreekt.
Een waardevolle toevoeging
En toch willen we ook benadrukken dat social media vóór en tijdens de uitvaart een waardevolle toevoeging kan zijn aan een persoonlijk afscheid. Als iemand op ieder platform te vinden was, van Facebook tot Instagram en het leven draaide om online zijn, dan kun je in stijl afscheid nemen. Bijvoorbeeld:
- Vraag de gasten om op Instagram een foto te plaatsen met een leuke herinnering en creëer een speciale hashtag. Zo kun je na de uitvaart via de hashtag al deze herinneringen bekijken.
- Vraag iedereen om op Twitter een korte anekdote of uitspraak van de overledene te delen met een speciale hashtag.
- Maak op Pinterest een verborgen bord aan waar je mensen in kunt delen om alle inspiratie en ideeën voor de uitvaart op te pinnen.
- Deel foto's en herinneringen op een Facebook gedenkpagina.
Don'ts voor social media tijdens de uitvaart
Een foto van de overledene online plaatsen
Vraag het jezelf even af: zou je jezelf terug willen zien op Facebook terwijl je opgebaard ligt? Wij kunnen ons voorstellen dat de meeste mensen dit geen prettig idee vinden. Daarnaast zullen de nabestaanden hier waarschijnlijk ook niet al te blij mee zijn.
Een evenement aanmaken
Tenzij het echt de wens van de overledene was, zouden wij het afraden om als uitnodiging een evenement aan te maken voor de dag van de uitvaart. Een (digitale) rouwkaart is persoonlijker.
De nabestaanden op de foto zetten
De dag van de uitvaart is een emotionele gebeurtenis waarbij de nabestaanden in alle rust afscheid willen nemen. Iemand is in rouw en hoeft zichzelf zo niet tegen te komen op Facebook.
Speeches vastleggen
Het is vaak al spannend genoeg om voor een publiek een toespraak te geven, op de uitvaart komt hier ook nog een emotioneel aspect bij kijken. Iemand legt zijn emoties bloot en vertelt een verhaal dat alleen bestemd is voor iedereen die op de uitvaart aanwezig is (of via de livestream meekijkt) en niet voor de buitenwereld, oftewel social media.
Selfies maken
Een (vrolijke) selfie kan een verkeerd beeld afgeven, de nabestaanden kunnen dit zien als ongepast.
Hoofden naar beneden
Het is bijna een ongeschreven regel, maar we vermelden het toch nog even: zet je mobiel tijdens de uitvaart op stil of helemaal uit. Het is niet netjes als de nabestaanden tijdens hun speeches naar hangende hoofden kijken. Daarnaast voorkom je dat je onverwachts gebeld wordt en de dienst verstoort.
Reacties (2)