Het kan gebeuren dat iemand een uitvaartpolis heeft van een verzekeraar die niet meer bestaat. Dit betekent echter niet dat diegene niet meer verzekerd is. Het is namelijk de taak van desbetreffende verzekeraar om hun klanten bij een faillissement of overname over te dragen aan een andere (uitvaart)verzekeraar en de klant hierover te informeren.
Het gebeurt wel eens dat dit niet helemaal goed verloopt en de overledene een uitvaartpolis blijkt te hebben van een verzekeraar die al tientallen jaar niet meer actief is óf dat degene de polis zelf was vergeten. De nabestaanden moeten dan uitzoeken aan welke verzekeraar de oude uitvaartpolis is overgedragen óf waar de overledene eventueel verzekerd is. In dit artikel vertellen we meer over een oude of vergeten uitvaartpolis en wat je als nabestaande kunt doen in deze situaties.
Wel of geen uitvaartpolis?
In sommige gevallen kunnen oude uitvaartpolissen vergeten of zoekraken, waardoor de nabestaanden niet zeker weten of er überhaupt sprake is van een uitvaartverzekering. Het kan zijn dat de overledene vele jaren geleden een verzekering heeft afgesloten, maar dit met niemand heeft gedeeld. Gelukkig zijn er manieren om te achterhalen of er een polis bestaat. Het raadplegen van documenten, correspondentie of bankafschriften van de overledene kan hierbij helpen.
Verbond van Verzekeraars
Als de nabestaanden niet zeker weten of de overledene verzekerd is, omdat er geen of slechts een oud polisblad gevonden is, kunnen zij een verzoek indienen bij het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond onderzoekt of de overledene verzekerd is en waar. Deze procedure duurt ongeveer twee tot drie maanden en het verzoek kan zelfs worden ingediend nadat de uitvaart is geweest.
De Nederlandsche Bank
Je kunt ook contact opnemen met De Nederlandsche Bank (DNB). Zij beschikken over een uitgebreide lijst waarop de opvolgers van alle uitvaartverzekeraars uit het verleden te vinden zijn, inclusief de verzekeringsmaatschappijen die de ‘oude’ polissen momenteel in beheer hebben, zodat je alsnog de uitkering kunt opeisen bij de verzekeraar. Let op: bij een oude of vergeten uitvaartpolis hebben nabestaanden wettelijk gezien tot vijf jaar na overlijden recht op uitkering door een uitvaartverzekeraar. Hoe verzekeraars hiermee omgaan kan echter verschillen.
Overdracht naar een nieuwe verzekeraar
Soms kan het gebeuren dat de oorspronkelijke verzekeringsmaatschappij is gefuseerd, overgenomen of van naam is veranderd. In dergelijke gevallen kan de oude polis worden overgedragen naar de nieuwe maatschappij. De verzekeringsvoorwaarden en de rechten van de begunstigde(n) blijven dan meestal ongewijzigd. In het geval dat een oude polis wordt overgedragen aan een nieuwe verzekeraar, komt het voor dat de polis premievrij wordt gemaakt. Dit houdt in dat er geen periodieke premie meer betaald hoeft te worden. De polis heeft echter nog wel een zekere waarde.
Enkele bekende polisoverdrachten
- Aegon - a.s.r. Nederland N.V. (voorheen Ardanta)
- Aurora - OHRA
- Concordia - REAAL
- De Utrecht N.V. - a.s.r. Nederland N.V.
- Victoria Vesta - Nationale Nederlanden
- HAV Bank - a.s.r. Nederland N.V.
- N.V. Noord-Brabant - OHRA
- RVS - Nationale Nederlanden
- AEGON Nabestaandenzorg N.V. - AXENT (overgenomen door a.s.r. Nederland N.V.)
Waarde oude uitvaartverzekering
De actuele waarde van een oude uitvaartverzekering hangt o.a. af van het volgende:
- Het type polis
- Wanneer de verzekering is afgesloten
- Of de verzekering is geïndexeerd
- Het verzekerde bedrag
De huidige verzekeraar kan nagaan hoeveel de oude uitvaartverzekering waard is.
Ongeclaimde polis
In sommige gevallen kunnen oude uitvaartpolissen ongeclaimd blijven. Dit kan gebeuren als de begunstigde niet op de hoogte is van het bestaan van de polis of als de verzekeringsmaatschappij niet op de hoogte is van het overlijden van de verzekerde. Verzekeringsmaatschappijen hebben procedures om ongeclaimde polissen op te sporen en contact op te nemen met de rechtmatige begunstigden.
Reacties (1)