Op woensdag 20 juni reikten wij voor het eerst de Dutch Funeral Awards uit. Wij gaven prijzen weg in zes verschillende categorieën. Iedere week lichten we een van de winnaars uit aan de hand van een tiental vragen. Deze week is het de beurt aan Matrice Uitvaartbegeleiding, die de prijs in de categorie Uitvaartverzorging in de wacht sleepte. Wij vroegen directeur Helen Teunissen over de award, hun product en visie op de uitvaartbranche.
Van harte gefeliciteerd Helen! Allereerst: wat betekent deze prijs voor jullie?
"Ik wist eigenlijk niet zo goed wat te verwachten. Maar toen ik naderhand de vragen van de jury onder ogen kreeg zag ik hoe serieus deze prijsuitreiking aangepakt werd. Het waren echt lastige vragen waar je goed over na moest denken. Daardoor kreeg ik dus de indruk dat dit een heel professionele award is van een hoog niveau, waardoor de prijs ook meer voor mij ging betekenen. En om hem dan te winnen is natuurlijk een enorme opsteker voor het hele team!"
Hadden jullie verwacht om deze award te winnen?
"Ik vond dat we het verdienden, en we hoopten er natuurlijk op. Kijk, ik vind onszelf natuurlijk helemaal top, maar de andere genomineerden waren dat ook. Dus het was zeker spannend!"
Wat is er onderscheidend aan Matrice?
"Waar wij goed in zijn is het afstemmen. Wij hebben de kwaliteit om goed te kijken wat er in het hier en nu nodig is. Een voorbeeld: als er een vader van vier kinderen overlijdt dan hebben al die kinderen een andere band met hun vader, waardoor je per individu moet kijken waar en hoe je met het rouwproces begint. Ik denk dat wij daar wel sterk in zijn. Ons team is groot -het bestaat inmiddels uit 25 vrouwen-, maar we zorgen altijd voor de persoonlijke touch."
Hoe ben je op dit idee gekomen?
"Toen ik begon (22 jaar geleden) wilde ik het graag 'anders' doen dan de traditionele uitvaartverzorgers. Dat was geen wens vanuit mezelf, maar ik merkte dat er in de maatschappij behoefte aan bestond. Ik wilde graag een organisatie beginnen die het belang van de familie en de vrienden voorop stelde bij de uitvaart. Uitvaarten verzorgen waarbij de achterblijvers zouden zeggen: we hadden het niet anders willen doen dan hoe we het nu gedaan hebben. Aan iedereen - de overledene én de familie en vrienden - is recht gedaan."
Hoe lang ben je al werkzaam in deze branche? En hoe ervaar je deze?
"Matrice bestaat inmiddels al 22 jaar. In het begin werd er nog wel eens vreemd opgekeken van een vrouw in de uitvaartbranche. Dat was een beetje schokkend. Als ik nu kijk wat er in die jaren veranderd is zie ik wel mooie ontwikkelingen. Vergeleken met 22 jaar geleden is de dood tegenwoordig veel meer bespreekbaar. Dat is natuurlijk goed, maar wij als Nederlanders hebben op dit gebied nog een lange weg te gaan. Ik denk dat wij een goede stempel gedrukt hebben op de uitvaartbranche."
Het gaat er niet per se om wat wij te bieden hebben: het gaat erom wat mensen zoeken.
Wat typeert jullie in deze branche?
"Zoveel mensen, zoveel keuzes. We willen kwaliteit in alle prijsklassen leveren. Het gaat er niet per se om wat wij te bieden hebben: het gaat erom wat mensen zoeken. Als uitvaartverzorger moeten we goed meedenken. Waar wij ons al 22 jaar goed in onderscheiden is het meedenken en goed kijken wat er nodig is. Vaak weten mensen nog niet helemaal wat er allemaal mogelijk is: dan is het ontzettend fijn dat een uitvaartondernemer meedenkt."
En wat is nou je ultieme einddoel met betrekking tot jouw dienst?
"Dat mensen met een enorm fijn gevoel terug kijken op een uitvaart. Dat het écht klopte, met de juiste sfeer en de juiste mensen. Zoals je geleefd hebt, zo moet de uitvaart ook zijn."
Klik op de pijltjes om naar de volgende foto te gaan
Hoe denk jij dat de uitvaart- en rouwbranche zich in de toekomst gaat ontwikkelen?
"Dat vind ik heel lastig. Ik zie soms een neiging om het wat kleinschaliger aan te pakken, meer intimiteit te creëren. Dat neemt wel iets toe denken wij. Wat er verder gaat gebeuren is lastig te zeggen, maar de kleine, intieme uitvaart is wel een blijvende ontwikkeling."
Wat zijn volgens jou de kansen en bedreigingen in deze branche?
"Sta voor je werk. Ben altijd betrouwbaar en hou de kwaliteit altijd hoog. Altijd proberen het optimale te realiseren voor de familie en dat ook vast te houden. Met goedkoop : hou die kwaliteit altijd hoog."
Wat zou je andere ondernemers in de branche willen meegeven?
"Sta voor je werk en wees altijd betrouwbaar. Dat is een heel kort advies maar ik denk dat dat wel de kern is. En altijd blijven luisteren naar wat de klant wil."
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.