Op woensdag 20 juni reikten wij tijdens onze vakdag voor het eerst de Dutch Funeral Awards uit. Wij gaven prijzen weg in zes verschillende categorieën. Iedere week lichten we een van de winnaars uit aan de hand van een tiental vragen. Deze week is de beurt aan Javy Design, die de innovation award in de wacht sleepte met het bijzondere herinneringsmeubel Memoriae. Wij vroegen oprichter en designer Jeroen Verdaasdonk over de award, zijn product en visie op de uitvaartbranche.
Allereerst Jeroen: van harte gefeliciteerd! Wat betekent deze prijs voor jou?
"Dankjewel Ik ben er ontzettend blij mee. Ik vond het allereerst al een hele eer dat ik genomineerd was. Het is toch een bevestiging dat je goed bezig bent en om hem uiteindelijk te winnen is dan nog een extra compliment. Apetrots, kun je wel zeggen!"
Had je eigenlijk verwacht om deze award te winnen?
"Toen ik op het podium stond en hoorde hoe de andere kandidaten vol enthousiasme over hun product of dienst spraken werd het wel spannend. Iedereen voldeed volgens mij wel aan de innovatiecriteria dus daar zou het niet aan liggen. Wat dat betreft lag het dicht bij elkaar. Natuurlijk had ik zelf ook het volle vertrouwen in mijn product, maar uiteindelijk bepaalt de jury wie de prijs krijgt."
Na een overlijden wordt vaak gezegd dat 'het verlies een plekje moet krijgen'. Het bieden van dat plekje, dat kan dus met dit herinneringsmeubel.
Wat voor product of dienst is het en wat is er onderscheidend aan?
"Memoriae is een herinneringsmeubel waarin waardevolle en persoonlijke voorwerpen opgeborgen kunnen worden.Denk aan sieraden, fotoboekjes of kleine voorwerpen. Maar waar ook een urn opgezet kan worden of een mooie foto of bloemstuk.Het ontwerp van het meubel kenmerkt zich door de vele kleine details waarachter een specifiek verhaal of symboliek verscholen zit.Door deze subtiele details kunnen deze persoonlijke voorwerpen -herinneringen dus- waardig worden opgeborgen.Net als mijn andere objecten is ook Memoriae echt een interieurobject, maar dan met een speciale functie.Het vernieuwende is dat het meubel de mogelijkheid bied om aan een behoefte te voldoen waar eigenlijk nog niet zo veel voor in de markt is.Na het overlijden van iemand wordt vaak gezegd dat ‘het verlies een plekje moet krijgen’ Het bieden van dat plekje, dat kan dus met dit herinneringsmeubel. Kortom: het is echt een meubel dat in het interieur geplaatst kan worden. Van de ene kant is dat nieuw in onze cultuur, maar je merkt dat dat wel aan het veranderen is. Mensen hebben steeds meer behoefte om de uitvaart en ook het proces daarna persoonlijker te maken. En daar sluit dit dus bij aan. Mijn fotograaf die vatte het eigenlijk mooi samen: na een overlijden wordt vaak gezegd dat 'het verlies een plekje moet krijgen'. Het bieden van dat plekje, dat kan dus met dit herinneringsmeubel."
Hoe ben je op dit idee gekomen?
"In 2016 ben ik mijn broer verloren. Je wordt dan in de eerste plaats geconfronteerd met intens verdriet maar daarna ontstaan ook allerlei vragen.Wanneer iemand een herinnering wordt hoe bewaar je die dan? Hoe geef je dat een plekje? Dat is de start geweest van dit ontwerp.Ik vond het belangrijk om een open meubel te creëren zodat die herinneringen niet achter slot en grendel verdwijnen en ik vond een stukje discretie ook erg belangrijk.Vandaar de specifiek vormgegeven vleugel aan de voorzijde van het meubel waardoor je op een waardige manier persoonlijke spullen kunt opbergen.Het moet iemand herinneren op een waardige manier. Dat komt allemaal terug in het ontwerp van het herinneringsmeubel."
Hoe lang ben je al werkzaam in deze branche? En hoe ervaar je deze?
"In de uitvaartbranche ben ik pas sinds een jaar bezig. Ik ervaar het vooral als kleurrijk, meer dan ik had verwacht. Ik verwachtte eerlijk gezegd 'grijs, grauw en cake', maar ik ben aangenaam verrast. Er wordt steeds meer ingespeeld op persoonlijke producten en maatwerk. Van de bloemstukken tot muziek, het wordt allemaal persoonlijker en kleurrijker. En dat is natuurlijk mooi en iets waar ik zelf met mijn producten ook aan wil bijdragen."
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.